fbpx

Vi håller den mobila verksamheten stängd from 1 dec - 31 mars. Under tiden tar vi in bokningar i våran lokal.

Vi håller den mobila verksamheten stängd from 1 dec - 31 mars. Under tiden tar vi in bokningar i våran lokal.

Olika sätt att skydda lacken - vax, lackskydd eller PPF?

Att skydda lacken på sin bil är för de flesta en självklarhet för att den ska behålla sin glans och undvika att slitas. För några år sedan var det enkelt att skydda sin bil då det enda alternativet som fanns var vax. De senaste åren har dock en rad olika typer av lackskydd och PPF tillkommit varför valet kring vilket skydd du ska välja inte längre är lika självklart. 

I denna guide reder vi ut de vanligaste typerna av skydd, fördelar och nackdelar med dessa samt vilket skydd vi rekommenderar till olika typer av bilägare.

Vax

När man pratar vax är det oftast karnauba vax man syftar på vilket är den vanligaste typen av skydd. Det kommer från vaxpalmen och är alltså ett naturligt vax. Det är en form av fett eller olja som läggs som en hinna på lacken som gör så att smuts inte fastnar lika lätt och bilen blir lättare att tvätta. 

Vax ger ett djup och glans i lacken som är svårt att hitta hos något annat skydd men skyddar dock inte lacken alls mot repor och även dåligt mot kemikalier.

Fördelar

  • Enkelt att applicera – vax är det enklaste skyddet att applicera men också det skydd som är svårast att göra fel med. 
  • Unikt djup och glans i lacken – lacken uppfattas nästan som blöt och ger en glans som andra skydd inte kan mäta sig med.
  • Bra skydd mot föroreningar och kalk – under den korta tiden vaxet sitter på skyddar det väl mot föroreningar och framförallt kalk som Keramiskt lackskydd inte alls gör lika bra.

Nackdelar

  • Kort hållbarhet – hur oftast bara några veckor upp till ca 3 månader.
  • Dålig resistens mot kemikalier – vax försvinner oftast efter bara 1-2 tvättar om du använder kallavfettning eller alkalisk avfettning.
  • Skyddar inte alls mot repor – vill du ha något som skyddar mot repor ska du fortsätta läsa om de andra skydden.

För vem?

  • Entusiastbilsägaren – du som har en bil som du inte kör med så ofta och heller inte använder starka medel på vid tvätt.
  • Glansgalningen – du gillar att tvätta din bil, gör det ofta och vill ha den bästa glansen.

Polymerlackskydd

Om du letar efter ett skydd som är enkelt att applicera och håller lite längre än vax kan polymerlackskydd vara något för dig. Det är ett skydd som är framställt på kemisk väg och är därför skapat för att erbjuda de bästa möjliga egenskaperna för att användas som skydd på ex. bilar. Det vanligaste sättet att applicera detta lackskydd är med sprayflaska på antingen torr eller blöt bil (beroende på produkt). Polymerlackskydd ger en bra glans och en väldigt hal yta som är betydligt mer resistent mot kemikalier än vax. Gällande hållbarhet brukar polymerlackskydd hålla i mellan 2-4 månader.

Fördelar

  • Enkelt att applicera – t.o.m. enklare än vax då det brukar vara lättare att “buffa” av än vax som kan vara fetare och svårare att torka bort. 
  • Hal och glansig yta – ger mycket bra glans och oftast halare yta än vax.
  • Bra skydd vs tid att applicera – till skillnad från ex. Keramiskt lackskydd som tar flera timmar att applicera går ett polymerlackskydd fort att lägga med en förhållandevis lång hållbarhetstid.

Nackdelar

  • Tål inte starkare kemikalier – framförallt kallavfettning och asfaltslösare gör att skyddet försvinner fort men även starkare alkaliska medel har vi märkt gör att skyddet tappar effekt. 
  • Skyddar inte alls mot repor – inte för dig som vill ha något som skyddar mot repor.
  • Finns skydd med längre hållbarhet – letar du efter ett skydd med bästa möjliga hållbarhet är det bara fortsätta läsa.


För vem?

  • Pendlaren – du som vill ha ett billigt, enkelt och förhållandevis hållbart skydd till din bil.
  • Bilentusiasten med lite tid – du som inte har tid eller pengar att applicera ett Keramiskt lackskydd men ändå vill ha ett skydd med bra hållbarhet.

Keramiskt lackskydd

Keramiskt lackskydd är en typ av lackskydd som bildar en tunn glasliknande hinna på lacken efter att den applicerats och fått härda. Keramiskt lackskydd skyddar och behåller lackens glans och hydrofobicitet en längre tid (oftast flera år) vilket har gjort att det blivit väldigt populär hos bilvårdsintresserade redan från start, när det lanserades på den svenska marknaden runt 2010. Det finns ett stort urval av keramiska lackskydd och de har olika egenskaper och är olika svåra att applicera. Keramiska lackskydd står emot alla typer av kemikalier och hållbarheten är oftast runt 3 år men vissa tillverkare stoltserar med betydligt längre tider än så (dock inget vi har testat eller kan gå i god för).

Fördelar

  • Långvarigt skydd – flera års skydd mot väder och vind samt gör så klart också bilen betydligt mer lättvättad under denna period.
  • Stark resistens mot kemikalier – tål alla kemikalier som används på bilar utan problem.


Nackdelar

  • Svårt att applicera – kräver förkunskap och erfarenhet av bilvård. Ingenting för den som precis kommit igång med bilvård alltså
  • Lätt att göra fel – om du missar att “buffa” av allt medel eller låter det torka in blir det fläckar som kan vara riktigt svåra att få bort och i värsta fall behöva våtslipas för att få bort helt.
  • Tidskrävande – att lägga keramiskt lackskydd tar oftast några timmar och därefter behöver bilen stå inomhus och härda i ett dygn.
  • Lätt att få kalkfläckar – inte alla som har koll på detta men att bara ha keramiskt lackskydd på sin bil gör att det enkelt kan bli kalkfläckar på lacken. Det rekommenderas därför att du “toppar” lacken med ett polymerlackskydd eller vax ovanpå det keramiska lackskyddet för bästa skydd.
  • Skyddar nästintill ingenting mot repor – det är en vanlig missuppfattning bland bilägare är att keramiskt lackskydd gör din bil repfri. Vissa typer av keramiska lackskydd skyddar dock en aning mot repor men det är knappt märkbart.


För vem?

  • Bilentusiasten med bruksbil – du bryr dig om din bil, vill att den ska vara så ren som möjligt och tvättar den ofta.
  • Entusiastbilsägaren som använder sina bilar ofta – för entusiastbilar som inte körs så mycket tycker vi att ett Keramiskt lackskydd är överflödigt men om du använder dina bilar ofta och framförallt under andra säsonger än sommaren ska du definitivt ha Keramiskt lackskydd på dina bilar.

PPF

Om du vill komma så nära en repfri bil som möjligt är PPF (“Paint Protection Film” även kallat “Skyddsfilm” på svenska) det bästa alternativet. Det är en plastfilm som klistras fast på bilen, oftast på fronten, karmar och backspeglar för att skydda mot stenskott men gör också att ytan blir tåligare mot repor. Det går självklart också att applicera PPF på hela bilen men då får du betala dyra pengar, ofta runt 40 tkr. Hållbarheten är oftast minst 3 år och PPF har oftast “självläkande” egenskaper. Vad vi menar med det är att om du fått en repa i PPFen brukar det gå att värma ytan med en värmepistol så att repan försvinner.

Fördelar

  • Bästa skyddet – inget av de andra skydden har en chans mot PPF i hur bra det är på att skydda lacken mot repor, stenskott m.m.
  • Lång hållbarhet – brukar oftast hålla minst 3 år och oftast upp till 5 år.
  • Självläkande – värm upp PPFen så försvinner repor och skador i den.


Nackdelar

  • Dyrt – utan tvekan det dyraste skyddet och är sällan värt att applicera om din bil inte kostar flera hundra tusen. 
  • Ger ingen glans – PPFen i sig ger ingen glans utan är enbart ett skydd för lacken.
  • Svårast att applicera – krävs helst att du har tidigare erfarenhet av att foliera bilar eller har gått en kurs i att applicera PPF. Ingenting för hobbyrekondaren alltså.


För vem?

  • Finbilsägaren – du har en eller flera dyra bilar som du vill använda men samtidigt försöka skydda lacken från skador på i största möjliga mån.

Slutsats

Det går självklart bra att använda dig enbart av ett av ovanstående skydd. Men för dig som är bilintresserad och har en fin bil som du bryr dig om är vår rekommendation att du använder dig av en kombination av alla skydd vi nämnt ovan. Förslagsvis applicerar du PPF på utsatta ytor, Keramiskt lackskydd på hela bilen och sedan ett vax på toppen. Då får du det starka skyddet där det behövs, det långvariga skyddet på hela bilen samt djupet och glansen i lacken från vaxet.

Är du intresserad av att veta mer om olika skydd till din bil eller vill ha hjälp av oss att applicera något av ovanstående skydd?

Tveka inte att höra av dig till oss på [email protected] eller boka någon av våra tjänster på LÄNK

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 10% rabatt på valfri tjänst!

[bookly-form]