fbpx

Vi håller stängt för mobila tjänster till 1 mars

Vi håller stängt för mobila tjänster till 1 mars

FAQ

Generellt

Vilka är era öppettider?
Vi tvättar bilar mellan 08:00-19:00 alla dagar i veckan utom söndagar under vår/sommar och på höst/vinter har vi även stängt på lördagar. Under allmänna helgdagar har vi även stängt.
Bokning av våra tjänster kan såklart göras när som helst.

Hur bokar jag?
Genom att klicka på “Boka nu”-knappen som du hittar på förstasidan eller högst upp till höger och sedan skriver in den information som efterfrågas under bokningsprocessen. På din valda tid och plats kommer vi sedan ut och utför förvald tjänst på din bil.

Var är ni verksamma/vad har ni för serviceområde?
Vårt serviceområde täcker nästan hela Storstockholm. Se bild nedan för vårt serviceområde.

Om befinner dig utanför vårt serviceområde och vill boka våra tjänster ber vi dig maila till [email protected] så försöker vi komma fram till en lösning så att vi kan utföra tjänster på din bil.

Är ni försäkrade?
Vår verksamhet är helt försäkrad och skulle en skada mot förmodan ske täcker vår försäkring detta.

Vad är eran policy gällande problem/skador?
Vi vill att alla våra kunder ska bli nöjda efter utförd tjänst. Om du inte skulle vara nöjd efter utförd tjänst vill vi att du hör av dig till oss antingen på telefon (010-641 00 80) eller e-post (i[email protected]) inom sju dagar efter utförd tjänst. Tillsammans kommer vi då fram till en lösning för att göra dig nöjd igen.
Vi erbjuder alltid pengarna tillbaka om du inte skulle vara nöjd efter utförd tjänst.

Är era tvättar miljövänliga?
Vi försöker minimera vår miljöpåverkan i allt vi gör. Vår tvättmetod förbrukar ca 60 % mindre vatten än en traditionell biltvätt. Våra servicebilar drivs enbart av förnyelsebara drivmedel och våra medel är godkända enligt Kemikalisvepets miljökrav. Spillvattnet från våra rekondtjänster samlas upp och transporteras till en bilvårdslokal där det filtreras genom ett reningsverk innan det släpps ut i spillvattensystemet . Slutligen tvättas de mikrofiberdukar vi använder vid rekond hos ett miljöcertifierat tvätteri och återanvänds

Är ni certifierade/utbildade?
Vi innehar en rad olika certifieringar inom olika bilvårdstjänster. Kika gärna in på sidan “Om oss” där du kan läsa mer om våra certifieringar och utbildningar: https://carmee.seom-oss/.

Behöver ni mina nycklar?
För alla våra tjänster behöver vi dina nycklar i och med att vi kör upp din bil på uppsamlingsmattor för att undvika att spillvatten hamnar på marken.

Kan ni fakturera mitt leasingbolag?
Ja, vi har avtal med nästintill alla leasingbolag. Skriv i din bokning under “Lägg till kommentar” vilket leasingbolag du har och faktureringsuppgifter till bolaget så fixar vi det. Skulle vi mot förmodan inte kunna fakturera ditt leasingbolag hör vi av oss till dig inom kort.

Behöver jag vara tillgänglig när ni utför tjänster på min bil?
Nej, inte mer än att du behöver överlämna dina bilnycklar till oss för att vi ska påbörja tjänst din bil och att du sedan är tillgänglig så att vi kan överlämna dina bilnycklar när vi är klara med din bil.

Utför ni tjänster på andra fordon mer än bilar?
Ja, om du har ett fordon som inte är en bil, mopedbil eller skåpbil får du gärna maila till [email protected] så återkommer vi med en offert.

 

Biltvätt/Rekond

Vad är skillnaden mellan tvätt och rekond? 
Skillnaden mellan rekond och tvätt kan likställas med skillnaden mellan att gå på spa och ta en dusch. Biltvätt och att duscha gör vi kontinuerligt för att vårda bilen och hålla god hygien. Spabehandling eller rekonditionering av sin bil är något som görs mer sällan och vår förväntan är oftast densamma; uppleva “ny-känslan”.

Vill du läsa om mer i detalj vad skillnaderna är mellan tvätt och rekond rekommenderar vi att du läser vårt blogginlägg “Vad är rekond?”: https://carmee.sevad-ar-rekond/.

Hur smutsiga bilar kan ni tvätt/rekonda?
Vi kan tvätta/rekonda alla bilar utom de som har körts i terräng och har mycket lera på sig. Har din bil lera på sig ber vi dig skölja bort detta på ett miljövänligt sätt innan vi tvättar den. För äldre bilar, oftast +10 år gamla som inte har tvättats på flera år kan vissa fläckar och smuts vara så pass ingrodda att de inte går att få bort. 

Om din bil har fälgar med mycket inbränt bromsdamm på sig (visar sig oftast genom att fälgarna är bruna) är det heller inte säkert att vi kan få dom helt rena. Detta då det i dessa fall behövs fälgsyra för att ta bort detta vilket är mycket omiljövänligt och något som vi inte använder i vår verksamhet.

Hur säkerhetsställer ni att inte spillvatten hamnar på marken?
Vi har en “bassängliknande” matta som vi rullar upp våra kunders bilar på när de ska tvättas utvändigt. Mattan samlar upp allt spillvatten som vi sedan suger upp med en pump i våra servicebilar. Mattan torkas av med en gummiskrapa så att allt vatten kan sugas upp i servicebilen och så att inget hamnar på marken.

Var kan ni tvätta/rekonda bilar?/Hur mycket plats behöver ni för att kunna tvätta/rekonda min bil?
Vi kan tvät/rekonda bilar på alla platser där det finns tillräckligt mycket plats så att dörrarna på din bil kan öppnas maximalt och att vi kan stå i direkt anslutning till din bil med en av våra servicebilar. Skulle din bil stå i ett garage behöver vi tillgång till el så att vi slipper använda elverk för att driva vår utrustning.

Var kan ni inte tvätta/rekonda bilar?
Vi kan inte tvätta/rekonda bilar som är parkerade längs trafikerade vägar eller längs vägar där det krävs att parkeringsavgift betalas.

Kan ni tvätta/rekonda bilar i alla väder?
Ja, nästan. Om vi inte ska polera din bil kan vi tvätta/rekonda din bil så länge det är plusgrader och inte blåser kraftigt. Vi har nämligen med oss tält som gör att vi även kan tvätta/rekonda bilar i regn. Om du vill att vi ska polera din bil krävs att det är minst 10 grader då slipverkan på polermedlet annars försvinner.

Vad är det för märken på de medel ni använder vid tvätt/rekond?
Vi har testat nära på alla medel som finns på marknaden och har landat i att vi nu nästintill enbart använder medel från Tershine (https://tershine.com/) och Koch-Chemie (https://www.koch-chemie.com/en/). Detta då de båda företagen enligt oss är de ledande företagen inom bilvårdsmedel i världen. Båda företagen har även stort fokus på miljövänliga medel vilket går i linje med vår verksamhet.

Kan ni tvätta/rekonda folierade bilar?
Självklart kan vi det. På folierade bilar försöker vi minimera användandet av avfettningsmedel för att inte skada folien. Vaxet vi använder oss av är testat och godkänd för alla typer av folie, även matt folie där vissa andra vaxer kan göra ytan blank. Polering av folierade bilar görs enbart om leverantören av folien rekommenderar att polering kan utföras på den specifika folien.

Tvättar/Rekondar ni bilar med Keramiskt lackskydd?
Naturligtvis, men vi vill gärna att du nämner detta i din bokning så att vi minimerar användandet av avfettning på din bil. Detta för att undvika att slita på lackskyddet så att det kan behålla sin skyddande effekt så länge som möjligt på din bil. Vi kan även hjälpa till med lättare polering av bil med Keramiskt lackskydd då det oftast krävs våtslipning för grövre polering.

Kan ni tvätta/rekonda bilar med höga tak som exempelvis SUV’ar?
Alla våra servicebilar är utrustade med en stege för att kunna komma åt och tvätta/rekonda taket på alla typer av bilar.

Polerar ni bilar utomhus?
Ja, i de fall att temperaturen är tillräckligt hög (minst 10 grader varmt), vädret är tillräckligt bra och att vi har en bra plats att stå på polerar vi bilar utomhus.

Kan ni utföra motortvätt på min bil?
Om du bokar Minirekond, Utvändig rekond eller Helrekond ingår alltid motortvätt. Motortvätt finns inte som tillval till andra rekond- eller biltvättstjänster. 

Lägger ni Keramiskt lackskydd  utomhus?
Nej, denna tjänst utförs enbart om du har ett garage eller annan plats inomhus där vi kan lägga lackskyddet. Detta då det inte får hamna några smutspartiklar på lacken när lackskyddet appliceras då dessa annars fastnar i lackskyddet på lacken. 

Varför måste min bil förvaras inomhus ett dygn efter att Keramiskt lackskydd applicerats?
För att lackskyddet ska fastna ordentligt på lacken behöver den ett dygn för att härda. Skulle du ta din bil och börja köra den direkt efter att lackskyddet applicerats kan smuts fastna i lackskyddet samt att utseendet och hållbarheten försämras avsevärt.

Hur ska jag ta hand om min bil efter att ni applicerat Keramiskt lackskydd?
Undvik automattvättar helt och handtvätta din bil (själv i GDS-hall eller hos oss) så ofta som varannan vecka om den används dagligen. Se till att kontinuerligt använda någon typ av vax på ditt lackskydd för att skydda mot kalkfläckar.Undvik automattvättar helt och handtvätta din bil (själv i GDS-hall eller lämna in den hos oss) så ofta som varannan vecka om den används dagligen. Se till att kontinuerligt använda någon typ av vax på din lackförsegling för att skydda mot kalkfläckar. 

Varför är mina säten fuktiga efter Sätesrengöring?
När vi utför Sätesrengöring använder vi en speciell textilrengöringsmaskin som rengör dina säten på djupet. Under denna process används medel och sedan vatten i sätena som sedan dammsugs upp med textilrengöringsmaskin. Det blir alltid fuktigt i sätena efter denna typ av rengöring och vi försöker alltid vädra ur denna fukt så mycket som det går innan vi återlämnar din bil. I vissa fall är sätena fortfarande fuktiga vid återlämnandet och då rekommenderar vi dig att ha dina fönster på glänt så att fukten kan vädras ur sätena och din bil. Görs inte detta finns det risk att det bildas mögel i sätena.

Däck

Kan ni hjälpa till att bära fram mina däck?
Vi kan självklart hjälpa till med detta mot en avgift om 299 kr.

När ska jag ha vinterdäck?
Från den 1 december-31 mars är det krav att bilar ska ha vinterdäck om vinterväglag råder.

Var förvarar ni mina däck?
Vi har ett professionellt däckhotell strax norr om Stockholm dit vi transporterar dina däck. Vårt däckhotell är säkrat och innehar alla relevanta försäkringar för att dina hjul ska vara så trygga som möjligt under förvaringen.

Hur köper jag nya däck av er?
När dina däck lämnas in på förvaring kontrolleras alltid skick och mönsterdjup på dessa. När dina däck är för slitna hör vi av oss till dig med några olika förslag på nya däck. Vi har samarbete med en större däckleverantör som möjliggör för oss att erbjuda våra kunder bästa möjliga utbud och priser på däck.

 

Bokning

Min adress är utanför ert serviceområde, kan jag boka era tjänster ändå?
Tyvärr går det inte att boka våra tjänster om din bil inte befinner sig innanför vårt serviceområde. Om du befinner dig utanför vårt serviceområde och vill boka någon av våra tjänster ber vi dig maila till [email protected] så försöker vi komma fram till en lösning så att vi kan utföra vald tjänst på din bil.

Hur vet jag att min bokning är konfirmerad? 
Du får ett konfirmationsmail av oss någon minut efter att du bokat en tjänst på vår hemsida. Du kommer även få ett påminnelse-mail dagen innan din bokade tvätt samt ett sms cirka 30-60 min innan tjänst ska påbörjas för att bekräfta vilken tid vi kommer till dig. 

Hur ombokar/avbokar jag min tjänst?
Du kan omboka/avboka din tjänst upp till 24 timmar innan din bokade tid kostnadsfritt. Skulle du omboka/avboka din tjänst när det är mindre än 24 timmar kvar tar vi ut en avgift på 300 kr. Vi kommer aldrig ta ut en avgift för ombokningar som behöver göras pga. att vi av någon anledning  inte kan utföra tvätten. 

Hur fungerar abonnemangslösningen för heltvätt?
Om du valt Heltvätt kan du i slutet av bokningsprocessen välja att boka ett abonnemang. Ett abonnemang väljer du om du vill att vi ska komma och tvätta din bil med ett förvalt intervall framöver. Du får då även ta del av en rabatt som varierar beroende på vilket intervall du väljer. Du kan välja tre intervall: varannan månad, kvartalsvis eller halvårsvis. Abonnemang gäller endast för tjänsten Heltvätt.

Betalning av abonnemang sker precis som vid bokning av en vanlig tvätt/rekond. Det vill säga, du väljer betalmetod, konto/kreditkort eller Swish och så sker betalning efter utförd tjänst.

Betalning

Vilka betalsätt erbjuder ni?
Du kan betala med konto- eller kreditkort, Swish och faktura.

Vi accepterar inte kontantbetalning.

Hur går betalningen till?
Vi tar alltid betalt efter avslutad tjänst för att säkerställa att du ska bli nöjd. Har du valt kreditkortsbetalning drar vi pengarna från ditt kort i slutet av samma dag som vi utförde vald tjänst på din bil. För Swish-betalning kommer vi be dig att swisha oss efter avslutad tjänst.

FAQ uppdaterades senast 2023-04-11

© 2024 Carmee AB

Kontakt

Kontakt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 10% rabatt på valfri tjänst!

[bookly-form]