fbpx

Vi öppnar upp för tvätt/rekond mobilt igen fr.o.m. 1 mars

Vi öppnar upp för tvätt/rekond mobilt igen fr.o.m. 1 mars

FAQ

Generellt

Vilka är era öppettider?
Vi tvättar bilar mellan 07:30-19:00 alla dagar i veckan utom under allmänna helgdagar.

Bokning av tvätt kan såklart göras när som helst. 

Hur bokar jag?
Genom att klicka på “Boka nu”-knappen som du hittar på förstasidan eller högst upp till höger och sedan skriver in den information som efterfrågas under bokningsprocessen. På din valda tid och plats kommer vi sedan ut och tvättar din bil. Efter att vi tvättat din bil får du sedan ett meddelande av oss med före- och efterbilder på din bil. 

Var är ni verksamma/vad har ni för serviceområde?
Vårt serviceområde täcker nästan hela Storstockholm. Se bild nedan för vårt serviceområde.

Om befinner dig utanför vårt serviceområde och vill boka våra tjänster ber vi dig maila till info@carmee.se så försöker vi komma fram till en lösning så att vi kan utföra tjänster på din bil.

Är ni försäkrade?
Vår verksamhet är helt försäkrad och skulle en skada mot förmodan ske täcker vår försäkring detta. Även transporten av din bil till och från vår bilvårdslokal är 100% försäkrad upp till 2,4 mkr mot både trafikskador och stöld.

Vad är eran policy gällande problem/skador?
Vi vill att alla våra kunder ska bli nöjda efter utförd tjänst. Om du inte skulle vara nöjd efter utförd tjänst vill vi att du hör av dig till oss antingen på telefon (010-641 00 80) eller e-post (info@carmee.se) inom sju dagar efter utförd tjänst. Tillsammans kommer vi då fram till en lösning för att göra dig nöjd igen.
Vi erbjuder alltid pengarna tillbaka om du inte skulle vara nöjd efter utförd tjänst.

Är era tvättar miljövänliga?
Vi försöker minimera vår miljöpåverkan i allt vi gör. Våra tvättmetoder förbrukar mellan 60-95 % mindre vatten än en traditionell biltvätt. Våra servicebilar drivs enbart av förnyelsebara drivmedel och våra medel är godkända enligt Kemikalisvepets miljökrav. Spillvattnet från våra mobila tvättar samlas upp och transporteras till vår bilvårdslokal där det filtreras genom ett reningsverk innan det släpps ut i spillvattensystemet . Slutligen tvättas de mikrofiberdukar vi använder vid tvätt/rekond hos ett miljöcertifierat tvätteri och återanvänds.

Är ni certifierade/utbildade?
Vi innehar en rad olika certifieringar inom olika bilvårdstjänster. Kika gärna in på sidan “Om oss” där du kan läsa mer om våra certifieringar och utbildningar: https://carmee.se//om-oss/.

Behöver ni mina nycklar?
För alla våra tjänster behöver vi dina nycklar, även för den utvändiga tvätten i och med att vi kör upp din bil på uppsamlingsmattor för att undvika att spillvatten hamnar på marken. 

Kan ni fakturera mitt leasingbolag?
Ja, vi har avtal med nästintill alla leasingbolag. Skriv i din bokning under “Lägg till kommentar” vilket leasingbolag du har och faktureringsuppgifter till bolaget så fixar vi det. Skulle vi mot förmodan inte kunna fakturera ditt leasingbolag hör vi av oss till dig inom kort.

Behöver jag vara tillgänglig när ni utför tjänster på min bil?
Nej, inte mer än att du behöver överlämna dina bilnycklar till oss för att vi ska påbörja tjänst din bil och att du sedan är tillgänglig så att vi kan överlämna dina bilnycklar när vi är klara med din bil.

Utför ni tjänster på andra fordon mer än bilar?
Utöver bilar utför vi även tjänster på mopedbilar och skåpbilar. För övriga fordon som ex. släp, traktorer och cyklar får ni gärna maila till info@carmee.se så återkommer vi med en offert. Båtar, möbler eller liknande utför vi tyvärr inte tjänster på. 

 

Tvätt

Blir det inte repor när man tvättar med ånga?
Pga. värmen och det höga trycket i ångan lyfts smutsen bort från din bils lack och samlas sedan varsamt upp med hjälp av mikrofiberdukar. För riktigt smutsiga bilar applicerar vi alltid alkalisk avfettning och spolar bort smutsen och avfettningen från bilen innan vi rengör med mikrofiberduk. Alla våra bilvårdsspecialister är utbildade inom ångtvätt och använder alltid rena mikrofiberdukar för att undvika att repa din bil.

Hur smutsiga bilar kan ni tvätta?

För mobil tvätt kan vi tvätta alla bilar utom de som har körts i terräng och har mycket lera på sig. Har din bil lera på sig ber vi dig skölja bort detta på ett miljövänligt sätt innan vi tvättar den. För Hämta/Lämna eller att du lämnar in din bil själv till vår bilvårdslokal har vi ingen begränsning för hur smutsiga bilar vi kan tvätta.
För äldre bilar, oftast +10 år gamla som inte har tvättats på flera år kan vissa fläckar och smuts vara så pass ingrodda att de inte går att få bort. 

Om din bil har fälgar med mycket inbränt bromsdamm på sig (visar sig oftast genom att fälgarna är bruna) är det heller inte säkert att vi kan få dom helt rena. Detta då det i dessa fall behövs fälgsyra för att ta bort detta vilket är mycket omiljövänligt och något som vi inte använder i vår verksamhet.

Hur säkerhetsställer ni att inte spillvatten hamnar på marken vid tvätt?
Då vi använder oss av ånga medför detta att vi endast förbrukar ca 5 liter vatten per tvätt. Av dessa 5 liter avdunstar nästintill allt vatten och kvar blir ungefär 2-3 dl som vi behöver ta tillvara på. Genom att vi alltid kör upp våra kunders bilar på en uppsamlingsmatta innan vi tvättar dom utvändigt hamnar därför allt spillvatten på denna matta. Spillvattnet torkar vi upp med mikrofiberdukar som vi sedan skickar iväg till ett miljöcertifierat tvätteri där alla tungmetaller och miljögifter tas tillvara på.

Var kan ni tvätta bilar?/Hur mycket plats behöver ni för att kunna tvätta min bil?
Mobilt kan vi utföra tvätt utomhus på alla platser där det finns tillräckligt mycket plats så att dörrarna på din bil kan öppnas maximalt och att vi kan stå i direkt anslutning till din bil med en av våra servicebilar. Skulle din bil stå i ett garage eller en plats där det finns dåligt med utrymme flyttar vi på bilen till en plats i närheten där det finns mer plats.

Var kan ni inte tvätta bilar?
Vi kan inte tvätta bilar som är parkerade längs trafikerade vägar eller längs vägar där det krävs att parkeringsavgift betalas. Vi kan heller inte tvätta bilar i parkeringsgarage som inte är öppna. Detta pga. att ångmaskinerna vi använder oss av när vi tvättar avger avgaser vilket medför att vi behöver god ventilation.

Tvättar ni bilar i parkeringsgarage?
Om garaget är öppet och har bra ventilation kan vi tvätta i garage. Annars går detta tyvärr inte pga. att ångmaskinerna vi använder oss av när vi tvättar avger avgaser vilket medför att vi behöver god ventilation.

Kan ni tvätta bilar i alla väder?
Ja, men i de fall då det regnar, blåser kraftigt eller är minusgrader utför vi enbart tvättar genom vår Hämta/Lämna-tjänst där vi istället hämtar din bil, tvättar den och återlämnar den ren hos dig.

Vad är det för märken på de medel ni använder vid tvätt?
Vi har testat nära på alla medel som finns på marknaden och har landat i att vi nu nästintill enbart använder medel från Koch-Chemie (https://www.koch-chemie.com/en/). Vi anser att det är det ledande företaget inom bilvårdsmedel i världen. Det är ett av få företag i världen som inte köper in medel från andra producenter utan har egna fabriker som de producerar sina medel . De är även leverantör av medel till några av världens största bilföretag såsom VW, Mercedes, BMW, Tesla m.m.

Kan ni tvätta folierade bilar?
Självklart kan vi det. På folierade bilar försöker vi minimera användandet av avfettningsmedel för att inte skada folien. Vaxet vi använder oss av är testat och godkänd för alla typer av folie, även matt folie där vissa andra vaxer kan göra ytan blank.

Hur tvättar ni bilar med keramiskt lackskydd?
Naturligtvis, men vi vill gärna att du nämner detta i din bokning så att vi minimerar användandet av avfettning på din bil. Detta för att undvika att slita på lackskyddet så att det kan behålla sin skyddande effekt så länge som möjligt på din bil.

Kan ni tvätta bilar med höga tak som exempelvis SUV’ar?
Alla våra servicebilar är utrustade med en stege för att kunna komma åt och tvätta taket på alla typer av bilar. 

Varför är mina säten fuktiga efter Sätesrengöring?
När vi utför Sätesrengöring använder vi en speciell textilrengöringsmaskin som rengör dina säten på djupet. Under denna process används medel och sedan vatten i sätena som sedan dammsugs upp med textilrengöringsmaskin. Det blir alltid fuktigt i sätena efter denna typ av rengöring och vi försöker alltid vädra ur denna fukt så mycket som det går innan vi återlämnar din bil. I vissa fall är sätena fortfarande fuktiga vid återlämnandet och då rekommenderar vi dig att ha dina fönster på glänt så att fukten kan vädras ur sätena och din bil. Görs inte detta finns det risk att det bildas mögel i sätena.

 

Rekond

Vad är skillnaden mellan tvätt och rekond?
Skillnaden mellan rekond och tvätt kan likställas med skillnaden mellan att gå på spa och ta en dusch. Biltvätt och att duscha gör vi kontinuerligt för att vårda bilen och hålla god hygien. Spabehandling eller rekonditionering av sin bil är något som görs mer sällan och vår förväntan är oftast densamma; uppleva “ny-känslan”.

Vill du läsa om mer i detalj vad skillnaderna är mellan tvätt och rekond rekommenderar vi att du läser vårt blogginlägg “Vad är rekond?”: https://carmee.se//vad-ar-rekond/

Polerar ni bilar utomhus
Ja, i de fall att temperaturen är tillräckligt hög (minst 10 grader varmt), vädret är tillräckligt bra och att vi har en bra plats att stå på polerar vi bilar utomhus.

Kan ni utföra motortvätt på min bil?
Om du bokar Utvändig rekond eller Helrekond ingår alltid motortvätt. Motortvätt finns inte som tillval till andra rekond- eller biltvättstjänster. 

Lägger ni Keramisk lackförsegling utomhus
Nej, denna tjänst utförs enbart i vår bilvårdslokal. Detta då det inte får hamna några smutspartiklar på lacken när förseglingen appliceras då dessa annars fastnar i förseglingen på lacken. 

Varför måste min bil förvaras i er bilvårdslokal ett dygn efter att Keramisk lackförsegling applicerats?
För att lackförseglingen ska fastna ordentligt på lacken behöver den ett dygn för att härda. Skulle du ta din bil och börja köra den direkt efter att lackförseglingen applicerats kan smuts fastna i förseglingen samt att utseendet och hållbarheten försämras avsevärt. 

Hur ska jag ta hand om min bil efter att ni applicerat Keramisk lackförsegling?
Undvik automattvättar helt och handtvätta din bil (själv i GDS-hall eller lämna in den hos oss) så ofta som varannan vecka om den används dagligen. Se till att kontinuerligt använda någon typ av vax på din lackförsegling för att skydda mot kalkfläckar.

 

Däck

Kan ni hjälpa till att bära fram mina däck?
Vi kan självklart hjälpa till med detta mot en avgift om 299 kr.

När ska jag ha vinterdäck?
Från den 1 december-31 mars är det krav att bilar ska ha vinterdäck om vinterväglag råder.

Var förvarar ni mina däck?
Vi har ett professionellt däckhotell i Vasastan ditt vi transporterar dina däck. Vårt däckhotell är säkrat och innehar alla relevanta försäkringar för att dina hjul ska vara så trygga som möjligt under förvaringen.

Hur köper jag nya däck av er?
När dina däck lämnas in på förvaring kontrolleras alltid skick och mönsterdjup på dessa. När dina däck är för slitna hör vi av oss till dig med några olika förslag på nya däck. Vi har samarbete med en större däckleverantör som möjliggör för oss att erbjuda våra kunder bästa möjliga utbud och priser på däck.

 

Bokning

Min adress är utanför ert serviceområde, kan jag boka era tjänster ändå?
Tyvärr går det inte att boka våra tjänster om din bil inte befinner sig innanför vårt serviceområde. Om du befinner dig utanför vårt serviceområde och vill boka någon av våra tjänster ber vi dig maila till info@carmee.se så försöker vi komma fram till en lösning så att vi kan utföra vald tjänst på din bil.

Hur vet jag att min bokning är konfirmerad? 
Du får ett konfirmationsmail av oss någon minut efter att du bokat en tjänst på vår hemsida. Du kommer även få ett påminnelse-mail dagen innan din bokade tvätt samt ett sms cirka 30-60 min innan tjänst ska påbörjas för att bekräfta vilken tid vi kommer till dig. 

Hur ombokar/avbokar jag min tjänst?
Du kan omboka/avboka din tjänst upp till 24 timmar innan din bokade tid kostnadsfritt. Skulle du omboka/avboka din tjänst när det är mindre än 24 timmar kvar tar vi ut en avgift på 300 kr. Vi kommer aldrig ta ut en avgift för ombokningar som behöver göras pga. att vi av någon anledning  inte kan utföra tvätten. 

Hur fungerar abonnemangslösningen för tvätt?
Om du valt någon av våra biltvättstjänster kan du i slutet av bokningsprocessen välja att boka ett abonnemang. Ett abonnemang väljer du om du vill att vi ska komma och tvätta din bil med ett förvalt intervall framöver. Du får då även ta del av en rabatt som varierar beroende på vilket intervall du väljer. Du kan välja tre intervall: månadsvis, varannan månad eller kvartalsvis. Abonnemang gäller endast för våra tjänster Invändig tvätt, Utvändig tvätt och Heltvätt.

Väljer du abonnemang månadsvis och bokar exempelvis din första tvätt den 2:a april kl. 08:00 kommer du boka upp en tid den 2:a maj kl. 8:00, 2:a juni kl. 8:00 och så vidare.

Betalning av abonnemang sker precis som vid bokning av en vanlig tvätt. Det vill säga, du väljer betalmetod, konto/kreditkort eller Swish och så sker betalning efter utförd tvätt.

Betalning

Vilka betalsätt erbjuder ni?
Du kan betala med konto- eller kreditkort och Swish.  Vid bokning av tjänster på minst 3 fordon finns möjlighet för fakturabetalning.

Vi accepterar inte kontantbetalning.

Hur går betalningen till?
Vi tar alltid betalt efter avslutad tjänst för att säkerställa att du ska bli nöjd. Har du valt kreditkortsbetalning drar vi pengarna från ditt kort i slutet av samma dag som vi utförde vald tjänst på din bil. För Swish-betalning kommer vi be dig att swisha oss efter avslutad tjänst.

FAQ uppdaterades senast 2022-11-01

© 2022 Carmee AB

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 10% rabatt på valfri tvätt!

[bookly-form]