fbpx

Få tillbaka nybilsglansen med en utvändig rekond

Få tillbaka nybilsglansen med en utvändig rekond

Byta däck på bilen själv

Däckbyte (även kallat hjulskifte) är något du själv kan göra om du har rätt kunskap och verktyg. Det är dock viktigt att det görs på rätt sätt då det annars kan få förödande konsekvenser vid ex. ett hjul som lossnar på motorvägen. Om du vill göra ditt däckbyte själv kommer här en guide för hur du gör detta på ett korrekt sätt.

När ska jag byta däck?

Under perioden 1 december till 31 mars måste din bil ha dubbade eller dubbfria vinterdäck om vinterväglag råder. Dubbdäck specifikt är tillåtet 1 oktober till 15 april (och utanför dessa datum om vinterväglag råder).

När ska jag köpa nya däck?

  • Mönsterdjup – minst 1,6 mm för sommardäck och minst 3 mm för vinterdäck men det rekommenderas att de byts redan då sommardäcken har ca 2 mm kvar och vinterdäcken 4 mm kvar.  Det finns markörer i mönsterdjupet på varje däck som du kan kontrollera mönsterdjupet mot. Du kan få böter om 1000 kr om du blir stoppad och har för slitna däck. 
  • Max 5 år gamla – är dina däck mer än 5 år gamla har gummit åldrats och risken för att det spricker och går sönder ökar. För att kontrollera hur gamla dina däck är så leta efter en liten ruta med fyra siffror på däcken. De första två siffrorna är veckan och de två sista är året som däcken är tillverkade.
  • Max 25 % skillnad i antalet dubb – för dubbdäck får skillnaden i antalet dubb mellan däcken max vara 25 % innan de behöver bytas.

Steg för steg hur du byter dina däck

Innan vi börjar med bytet så rekommenderar vi att du använder dig av en ordentlig domkraft, inte den som medföljer bilen då denna endast är avsedd för nödfall. Du kan använda dig av ett fälgkors men att införskaffa sig en ordentlig mutterdragare, ex. denna från Proffsmagasinet: LÄNK förenklar bytet avsevärt. Om du använder dig av en mutterdragare och har fina och dyra fälgar så använd plastbeklädda hjulhylsor för att undvika att hylsorna skadar dina fälgar.

Stegen nedan gör du på respektive hjul, ett i taget innan du går vidare till nästa.

1. Lägg i handbromsen

Se till att din bil står på en plan asfaltsyta och lägg i handbromsen för att undvika att bilen rullar iväg vid bytet. Om du inte har möjlighet att utföra bytet på asfalt fungerar grusplan också men tänk då på att lägga en skiva under domkraften för att sprida ut trycket från bilen på en större yta.

2. Lossa hjulbultarna

Se till att lossa hjulbultarna ca ett halvt varv när bilen fortfarande står på marken. I vissa fall kan hjulbultarna sitta så pass hårt att du behöver använda ett ledhandtag med extra lång arm för att lossa hjulbultarna.

3. Lyft upp bilen

På varje bil finns en punkt vid vardera hjul som är avsedd för att lyfta med domkraft på. Är du är osäker på var dessa punkter sitter så hittar du informationen i bilens instruktionsbok.

4. Lossa hjulet

Skruva av alla bultar/muttrar från hjulet. Undvik att lägga dem på marken då det finns risk att smuts hamnar i gängorna. Ta istället en gammal glaslåda eller dylikt att ha bultarna i. Är bultarna väldigt rostiga kan du ta på lite kopparpasta eller annat högvärmetåligt fett på dessa. Se bara till att snåla med fettet då det annars kan slungas ut på bromsskivan om du tar på för mycket.

5. Skruva fast hjulet

Skruva fast hjulet igen. Börja med att snurra in bultarna försiktigt för hand så att du känner att de har gängat in innan du använder mutterdragaren. Om du använder mutterdragare så ska du vara försiktig när du drar fast bultarna så att du inte drar åt dom för hårt. Tips är att använda momentstav eller justera momentet på mutterdragaren till ca 100 NM. Vi ska inte dra åt hjulet för fullt nu utan det gör vi först när hjulet står på marken. 

När du drar åt bultarna så se också till att dra dom korsvis så att hjulet trycks på plant mot navet på bilen.

6. Sänk ner bilen och efterdra

Sänk nu ner bilen precis så att hjulet nuddar marken och inte snurrar när du nu ska dra åt bultarna med rätt moment. Se till att använda en momentnyckel för detta och läs i instruktionsboken vilket moment du ska ha på bultarna. Du vet att du dragit åt med rätt moment när du hör ett “klick” från momentnyckeln.

7. Sänk ner bilen helt

Sänk nu ner bilen helt, gå vidare och upprepa processen för resterande hjul på din bil.

8. Kontrollera däcktryck

När du slutligen bytt alla hjul så är det dags att kontrollera däcktrycket. Du hittar oftast tillverkarens rekommenderade däcktryck i dörrkarmen på förardörren, alternativt i tanklocket på vissa bilar.

9. Förvara hjulen du bytt

Passa på att tvätta hjulen du precis bytt, torka dom och lägg in dom i hjulpåsar. Hjulen rekommenderas att förvaras på en plats som har en temperatur på mellan 0-15 grader och utan solljus.

Tänk på om du bor i lägenhet att de flesta föreningar har förbud mot att förvara bilhjul i källaren pga. brandsäkerhetsskäl.

Vill du ha hjälp med att byta däck hos dig i Stockholm?

Boka bilvård hos dig på LÄNK

© 2024 Carmee AB

Kontakt

Kontakt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 10% rabatt på valfri tjänst!

[bookly-form]